Сьогодні розберемо типову ситуацію, часто виникає при бажанні отримати кредит: банк нав'язує страховку, що робити? Напевно з такою ситуацією стикалося переважна більшість позичальників, а ті, хто тільки збирається звертатися в банк за кредитом - ще обов'язково зіткнуться. І, звичайно ж, завжди хочеться уникнути цієї додаткового навантаження на особистий бюджет. Давайте розберемося, що робити, якщо банк нав'язує страховку.
Розглянемо три варіанти причин, за якими банк може нав'язувати страховку при одержанні кредиту, і поговоримо про те, як можна діяти в кожній конкретній ситуації. З точки зору позичальника можна виділити дві основні мети:
1. Повністю уникнути оплати страховки;
2. Якщо це не вдається, то зменшити вартість страховки.
Переходимо до ситуацій, в яких банк нав'язує страховку.
Варіант 1. Банк нав'язує страховку майна, що є заставою за кредитом (нерухомість, автомобіль, обладнання тощо). В цьому випадку повністю не платити страховку, швидше за все, не вийде, оскільки законодавством багатьох країн встановлено необхідність обов'язкового страхування заставного майна.
Але тут часто виникає ситуація, коли банк нав'язує страхову компанію, мотивуючи це тим, що, згідно яким-небудь внутрішнім процедурам, застава має бути застрахований тільки у страховика, акредитованого банком. Як правило, це страхова компанія, яка є дочірнім підприємством банку або входить в ту ж фінансову групу, що і сам банк.
У такому підході майже напевно можна знайти ознаки порушення антимонопольного законодавства, згідно з яким ніхто не має права примушувати людину користуватися послугою якоїсь однієї конкретної фірми. Завжди повинен бути вибір, тому в банках, які в цілому налаштовані на дотримання законодавчих норм, акредитованих страхових компаній, як правило, кілька (зазвичай - до п'яти).
При цьому часто спочатку банк нав'язує страхову компанію, чиї послуги йому найвигідніше продавати (від цього залежить комісійний дохід самого банку і особисто співробітника, що оформляє кредит). Природно, що співробітник банку наполягатиме на страхуванні застави в тій компанії, яка заплатить йому максимальні комісійні, а вигода для позичальника його цікавить найменше. Тому про те, що можливо застрахувати заставу і в іншій страховій компанії, кредитний фахівець буде скромно умовчувати або ж буде заперечувати таку можливість.
Що робити?
1. Нагадати співробітнику банку про необхідність дотримання антимонопольного законодавства і попросити надати можливість самостійно вибрати страхову компанію з вигідним тарифом.
2. Зателефонувати на гарячу лінію банку і поцікавитися можливими варіантами оформлення страховки застави. Там сидить людина, матеріально не зацікавлені, до того ж, виступаючий «обличчям» банку, тому він, швидше за все, буде з вами більш чесний і розповість про всі можливі варіанти. Потім, при зверненні до відділення банку, послатися на відповідь гарячої лінії.
Варіант 2. Банк нав'язує страхування життя по беззалоговому кредиту. Одночасно з цим банк також нав'язує страхову компанію з тих же причин, що і в першій ситуації. Тут уже слід розуміти, що при беззаставному кредиті страхування життя за законами держави, швидше за все, не є обов'язковим, тому тут спостерігається відверте бажання банку більше заробити на вас, як для себе, так і для дочірньої або пов'язаної страхової компанії. При цьому можливе дві ситуації:
1. Страхування життя дійсно є необхідним при отриманні кредиту за певною програмою кредитування згідно якого-небудь внутрішнім документом банку (зазвичай це Паспорт кредитного продукту).
2. Банк нав'язує страхування життя тільки з метою виконати план по продажах і заробити комісійні, при цьому Паспорт продукту не передбачає наявність обов'язкової страховки.
Що робити?
1. Точно з'ясувати, чи є страховка життя обов'язковою умовою при отриманні цього кредиту. Наприклад, почитати про це на сайті банку або поцікавитися по телефону гарячої лінії. Якщо на сайті в описі кредитного продукту нічого не сказано про страховку або ж отримана відповідь гарячої лінії про те, що страховка, наприклад, «бажана, але не обов'язкова» - сміливо заявляти про це при зверненні до кредитному інспекторові. Якщо він, незважаючи на це, продовжить ставити страхування життя обов'язковою умовою отримання кредиту, скаржитися начальнику відділення, якщо і це не допоможе - скаржитися на гарячу лінію банку. Як правило, це дає потрібний ефект.
2. Якщо банк нав'язує страхування життя обґрунтовано (це значиться в Паспорті кредитного продукту), то діяти як у першому варіанті, щоб вибрати страхову компанію з мінімальними тарифами і знизити вартість страховки.
3. Шукати інший банк або інший кредитний продукт, в якому страхування життя не є обов'язковим. В цілому найкраще відразу оцінювати сукупну вартість кредиту (відсотки, комісії, страховка) і вибирати найвигідніші умови кредитування: ті, в яких все це разом буде коштувати дешевше.
На закінчення хочу додати, що завжди краще з'ясовувати про необхідність страхування життя або застави по кредиту ще перед подачею документів до банку, щоб потім це не стало неприємним сюрпризом. При цьому слід відразу цікавитися переліком можливих страхових компаній (не в єдиному варіанті!) І їх тарифами на страхування. Практика показує, що часто банк нав'язує страховку і страхову компанію вже тоді, коли все готово для видачі кредиту і позичальнику ніби як «пізно відступати». Щоб уникнути подібної ситуації, варто потурбуватися про це заздалегідь.
Отже, тепер ви знаєте, що робити, якщо банк нав'язує страхування життя або страхову компанію при страховці застави. Сподіваюся, мої поради допоможуть вам уникнути зайвого навантаження на особистий бюджет і зробити умови кредитування більш вигідними.
Добавить комментарий